
Witaj przedszkole!
Drodzy Rodzice!
Informujemy, iż od 1 września Przedszkole im. Janka Wędrowniczka w Wąsowie wraz z oddziałami zamiejscowymi będzie pracowało zgodnie z wytycznymi GIS z dnia 2 lipca 2020 r. wytyczne przeciwepidemiczne Głównego Inspektora Sanitarnego z 2 lipca br. dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
Zapraszamy wszystkie dzieci przyjęte w rekrutacji do naszej placówki zgodnie z godzinami zdeklarowanymi przez Rodziców we wnioskach zgłoszeń. 1 września należy przekazać wychowawcom podpisaną deklarację oraz oświadczenie dot. mierzenia temperatury. Dokument można wydrukowac lub samodzielnie przepisać. Znajduje się tutaj: http://zswasowo.superszkolna.pl/cms/72121/pandemia-covid-19
Przypominamy, iż nasze oddziały są czynne w następujących godzinach:
- Wąsowo 7.30-15.30
- Kuślin 7.00-15.30
- Głuponie 7.30-15.30
- Chraplewo 8.30-13.30
Bardzo prosimy Państwa o sumienność i rozwagę. Bądźmy odpowiedzialni nie tylko za swoje dziecko, ale przede wszystkim za nas wszystkich.
Rzeczy z wyprawki należy podpisać niezmazywalnym markerem. W związku z bardzo dynamiczną sytuacją (a co za tym idzie, z możliwymi zmianami) prosimy o śledzenie naszej strony internetowej.
Zdajemy sobie sprawę, że to trudny czas szczególnie dla dzieci rozpoczynających swoją przygodę przedszkolną. Zagadnienie adaptacji do warunków przedszkolnych dotyczy nie tylko dzieci najmłodszych, ale każdego dziecka przekraczającego po raz pierwszy progi placówki. Pierwsze dni dziecka w przedszkolu to trudny okres i sprawdzian dla dzieci i rodziców. Otoczone dotychczas troską i uwagą rodziny dziecko nagle znajduje się w miejscu, gdzie wszystko jest obce, inne: przedmioty, osoby, rytm dnia. Niektóre dzieci są wówczas zaciekawione. Inne są niespokojne, niepewne, boją się zostać same, bez rodziców. Ich poczucie bezpieczeństwa zostaje zachwiane. Część dzieci przystosowuje się dość szybko, u innych okres aklimatyzacji trwa długo. Jedno dziecko po tygodniu ma już najgorsze za sobą, inne swój trudny czas zaczyna dopiero po miesiącu (i to też jest normalne).
Na początku roku przedszkolnego płaczą zarówno dzieci, jak i ich rodzice. Dzieci z powodu rozstania, a rodzice, bo zostawiją zapłakanego, przestraszonego malucha wśród obcych ludzi i w obcym otoczeniu. Czasem dla dzieci pierwsze kontakty z przedszkolem są źródłem przykrych napięć emocjonalnych utrudniających im przystosowanie. Jednak przedszkole jest dobrym środowiskiem do uczenia dziecka samodzielności i uspołecznienia. Kontakty z rówieśnikami uczą norm współżycia w grupie społecznej. Dziecko szybciej się do niego przystosuje i zniesie niedogodności życia, gdy będzie je postrzegało jako bezpieczne i atrakcyjne dla siebie.
Jak można zaradzić stresom pierwszych dni w przedszkolu?
- Prowadząc dziecko do przedszkola przez cały pierwszy okres należy podkreślać dumę z jego postawy oraz z tego, że jest mądre, odważne i że na pewno da sobie radę. Znalezienie odpowiednich argumentów wspierających pewność siebie u dziecka jest sprawą ogromnej wagi. Nasz maluch podobnie jak my wchodząc do nowego środowiska musi być dobrze zmotywowany zarówno co do pozytywów pobytu jak i własnej wartości.
- Pożegnanie powinno odbywać się z uśmiechem, bez łez i smutnych spojrzeń, bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Niedopuszczalne jest okłamywanie dziecka, że mamusia tutaj w szatni poczeka na Ciebie, albo zaraz po Ciebie wrócę !
- Pobyt rodzica w sali z dzieckiem, tylko niepotrzebnie przedłuża jego niepokój związany z rozstaniem oraz utrudnia nawiązanie kontaktu z nauczycielem i innymi dziećmi. Najkorzystniej jest po przebraniu pozostawić dziecko pod opieką nauczycielki lub pomocy, która najlepiej zorganizuje mu wejście do grupy.
- Rodzic pozostawiając dziecko musi być przekonany, że nie stanie się mu żadna krzywda, dlatego nie powinien wykazywać zdenerwowania ani niepokoju.
W przeciwnym wypadku dziecko nie rozumiejąc dlaczego mama jest zdenerwowana podejrzewa, że coś mu grozi, a wtedy żadne argumenty nie będą skuteczne.
Spokojne, zdecydowane rozstanie sprawia, że nawet bardzo rozpaczające dziecko szybko uspokaja się, oswaja i nawiązuje kontakt z rówieśnikami. - Jeżeli dziecko w pierwszych dniach płacze przy rozstaniu, ale potem chętnie się bawi z innymi dziećmi, bierze udział w zabawach, jest aktywne w grupie, zjada posiłki które lubi, możemy być pewni, że po krótkim czasie nie będzie miało żadnych problemów. Przerywanie rytmu chodzenia do przedszkola kilkoma dniami wakacji u babci przedłuża tylko niepotrzebnie okres adaptacji.
- Aby pomóc dziecku w pierwszych trudnych dniach pobytu w przedszkolu możemy skrócić czas jego pobytu. Jest więc zasadne aby dzieci małe 3 i 4 - letnie przez pierwsze dni przebywały w przedszkolu nie więcej niż 3 - 4 godziny, a w następnych dniach stopniowo ten czas można wydłużać. Dla dzieci 5 i 6 letnich nie ma takiej konieczności jednak w miarę możliwości w pierwszych dniach pobyt nie powinien być zbyt długi najlepiej do 4 - 5 godz.
- Bywa dość często i tak, że po w pierwszych kilku dniach bardzo chętnego pozostawania w przedszkolu dziecko zaczyna płakać i protestować. Zaspokoiło bowiem ciekawość poznawania nowych zabawek i nie ma ochoty rezygnować z indywidualnego sposobu na zabawę oraz nie chce akceptować dzielenia się z innymi, ustępowania, podporządkowania zasadom grupowego życia. Jeśli chodzenie do przedszkola jest dla dziecka koniecznością, należy być konsekwentnym i nie okazywać wobec niego wahania. Powoli zrozumie ono, że przedszkole jest jego "obowiązkiem" i kiedy zaakceptuje nowy układ społeczny pobyt w przedszkolu stanie się dla niego po prostu przyjemnością i co się często zdarza z której nie będzie chciało zrezygnować nawet w weekend.
- Drogę do przedszkola możemy odbyć ze znajomym dzieckiem chętnie chodzącym do tego samego przedszkola.
- Powiedzmy dziecku, kiedy i kto po nie przyjdzie, zapewnijmy je o naszej miłości i o tym, że nie zostaje tu do nocy, że na pewno mama go odbierze.
- Przyjdźmy po dziecko punktualnie i wręczmy mu mały prezent z okazji zostania przedszkolakiem.
- Chwalmy dziecko za jego dzielność i umiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji. Jeśli dziecko bardzo płakało, powiedzmy mu, że wszyscy ludzie denerwują się trochę i boją robiąc coś pierwszy raz, ale po kilku dniach czują się pewniej – tak będzie i z nim.
Sfera emocjonalna u małych dzieci odgrywa rolę pierwszoplanową w rozwoju. Od niej zależy aktualny dobrostan i wykorzystanie pozostałych zasobów (np.: aktywności poznawczej, ruchowej, społecznej). Ona też wpływa na późniejszą, szeroko pojętą adaptację do ciągle zmieniających się warunków życia. Jak ma się przystosować dziecko? Oczywiście z pomocą dorosłych, którzy rozumieją problem i wiedzą, do czego dziecko jest gotowe, a co jest dla niego trudne. Troska o prawidłową adaptację dziecka do nowej dla niego sytuacji jest więc ważnym zadaniem dla nauczycieli, całego personelu przedszkola, rodziców i bliskich dziecka. Bardzo ważne jest, by te pierwsze doświadczenia dziecka z przedszkolem przebiegały w atmosferze bezpieczeństwa, spokoju i łagodności.
Życzymy wszystkim, by ten czas przynosił tylko radosne i dobre wiadomości.