![szkolny_klub_mediacji_rowiesniczch_1.png [1748x1240]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/845/cms/szablony/114265/zdjecia/orign/szkolny_klub_mediacji_rowiesniczch_1.png)
Mediacja szkolna – to rodzaj mediacji, w której uczestnikami sporu mogą być nauczyciele, dyrektor, pracownicy administracyjni i obsługowi szkoły, uczniowie lub rodzice. Jej przedmiotem są zarówno kwestie wynikające z działalności statutowej szkoły, jak i trudności w relacjach między stronami. Funkcję mediatora pełni w tym przypadku osoba dorosła, posiadająca przygotowanie i kwalifikacje w zakresie prowadzenia mediacji.
Mediacja rówieśnicza – to proces rozwiązywania konfliktów pomiędzy uczniami. Skupia się ona na sporach wynikających z relacji koleżeńskich. Prowadzona jest przez dwóch rówieśników, którzy zostali odpowiednio przeszkoleni i cieszą się autorytetem oraz zaufaniem wśród innych uczniów.
Porównanie mediacji rówieśniczej i szkolnej
Mediacje rówieśnicze
-
mają charakter dobrowolny i poufny,
-
prowadzone są przez dwóch neutralnych uczniów – mediatorów, przygotowanych do tej roli,
-
dotyczą głównie problemów w relacjach między uczniami,
-
stronami konfliktu są wyłącznie uczniowie,
- mediator szkolny dyskretnie asystuje podczas mediacji rówieśniczych.
Mediacje szkolne
-
również opierają się na zasadzie dobrowolności i poufności,
-
prowadzi je jeden lub dwóch mediatorów – dorosłych, bezstronnych i neutralnych,
-
obejmują konflikty dotyczące zarówno relacji międzyludzkich, jak i spraw związanych z funkcjonowaniem szkoły,
-
mogą dotyczyć nauczycieli, uczniów, rodziców, dyrektora czy pracowników szkoły.
Mediatorzy
Mediator rówieśniczy
-
to uczeń przeszkolony w zakresie mediacji,
-
osoba ciesząca się zaufaniem i autorytetem wśród kolegów i koleżanek,
-
zajmuje się konfliktami w relacjach pomiędzy uczniami.
Mediator szkolny
-
to osoba dorosła (np. nauczyciel, pedagog, psycholog lub inny pracownik szkoły), która przeszła odpowiednie szkolenie,
-
cieszy się autorytetem w środowisku szkolnym,
-
wskazane, by miał także kompetencje w obszarze edukacji mediacyjnej.
Kiedy mediacja rówieśnicza nie jest stosowana?
Nie kieruje się do niej sporów:
-
związanych z przestępstwami,
-
z udziałem przemocy fizycznej lub seksualnej,
-
w których występują środki psychoaktywne (alkohol, narkotyki),
-
gdzie stroną jest dorosły pracownik szkoły,
-
dotyczących czynów karalnych lub sytuacji świadczących o demoralizacji.
Korzyści z mediacji w szkole
Krótkoterminowe:
-
rozwiązanie konkretnego sporu,
-
możliwość utrzymania poprawnych relacji mimo różnic zdań.
Długofalowe:
-
kształtowanie odpowiedzialności za własne działania i decyzje,
-
pokazanie alternatywy dla rozstrzygania sporów siłą lub autorytetem,
-
rozwijanie umiejętności współpracy, kreatywnego myślenia, samokontroli i rozwiązywania problemów,
-
wspieranie profilaktyki zachowań ryzykownych,
-
wychowanie w duchu sprawiedliwości naprawczej.
Dokumentacja mediacji
Za przechowywanie dokumentacji (protokołów, zgód na udział w mediacjach) odpowiada mediator szkolny lub opiekun mediatorów rówieśniczych. Dokumenty muszą być zabezpieczone w taki sposób, aby zagwarantować poufność mediacji i ochronę danych osobowych uczniów.
Etapy mediacji
-
Zgłoszenie konfliktu nauczycielowi lub mediatorowi rówieśniczemu.
-
Przygotowanie – ustalenie terminu, miejsca oraz sprawdzenie, czy dana sprawa nadaje się do mediacji.
-
Spotkanie wstępne – omówienie zasad, roli mediatora i celów; przedstawienie perspektyw stron; określenie punktów wspólnych i spornych.
-
Sesja wspólna – przedstawienie stanowisk, poszukiwanie możliwych rozwiązań, tworzenie propozycji.
-
Rozmowy indywidualne (tzw. mediacja wahadłowa) – stosowane w razie potrzeby przełamania impasu lub przekazania poufnych informacji.
-
Wybór rozwiązania odpowiadającego obu stronom, z zastosowaniem zasady MAKRO (mierzalność, akceptacja stron, zgodność z prawem i zasadami współżycia społecznego, konkretność, realność i określony termin).
-
Zawarcie ugody lub zakończenie mediacji bez porozumienia; sporządzenie i podpisanie protokołu oraz – jeśli strony doszły do ugody – dokumentu porozumienia.
Mediatorzy w szkole i w przedszkolu:
Lidia Chwalisz
Agata Dybek
Magdalena Dziamska
Szymon Jankowiak
Anna Pilz
Kamilla Wieczorek- opiekun Szkolnego Klubu Mediacji Rówieśniczej
Monika Ziętarska- opiekun Szkolnego Klubu Mediacji Rówieśniczej