szkolny_klub_mediacji_rowiesniczch_1.png [1748x1240]

Mediacja szkolna – to rodzaj mediacji, w której uczestnikami sporu mogą być nauczyciele, dyrektor, pracownicy administracyjni i obsługowi szkoły, uczniowie lub rodzice. Jej przedmiotem są zarówno kwestie wynikające z działalności statutowej szkoły, jak i trudności w relacjach między stronami. Funkcję mediatora pełni w tym przypadku osoba dorosła, posiadająca przygotowanie i kwalifikacje w zakresie prowadzenia mediacji.

Mediacja rówieśnicza – to proces rozwiązywania konfliktów pomiędzy uczniami. Skupia się ona na sporach wynikających z relacji koleżeńskich. Prowadzona jest przez dwóch rówieśników, którzy zostali odpowiednio przeszkoleni i cieszą się autorytetem oraz zaufaniem wśród innych uczniów.


Porównanie mediacji rówieśniczej i szkolnej

Mediacje rówieśnicze

  • mają charakter dobrowolny i poufny,

  • prowadzone są przez dwóch neutralnych uczniów – mediatorów, przygotowanych do tej roli,

  • dotyczą głównie problemów w relacjach między uczniami,

  • stronami konfliktu są wyłącznie uczniowie,

  • mediator szkolny dyskretnie asystuje podczas mediacji rówieśniczych.

Mediacje szkolne

  • również opierają się na zasadzie dobrowolności i poufności,

  • prowadzi je jeden lub dwóch mediatorów – dorosłych, bezstronnych i neutralnych,

  • obejmują konflikty dotyczące zarówno relacji międzyludzkich, jak i spraw związanych z funkcjonowaniem szkoły,

  • mogą dotyczyć nauczycieli, uczniów, rodziców, dyrektora czy pracowników szkoły.


Mediatorzy

Mediator rówieśniczy

  • to uczeń przeszkolony w zakresie mediacji,

  • osoba ciesząca się zaufaniem i autorytetem wśród kolegów i koleżanek,

  • zajmuje się konfliktami w relacjach pomiędzy uczniami.

Mediator szkolny

  • to osoba dorosła (np. nauczyciel, pedagog, psycholog lub inny pracownik szkoły), która przeszła odpowiednie szkolenie,

  • cieszy się autorytetem w środowisku szkolnym,

  • wskazane, by miał także kompetencje w obszarze edukacji mediacyjnej.


Kiedy mediacja rówieśnicza nie jest stosowana?

Nie kieruje się do niej sporów:

  • związanych z przestępstwami,

  • z udziałem przemocy fizycznej lub seksualnej,

  • w których występują środki psychoaktywne (alkohol, narkotyki),

  • gdzie stroną jest dorosły pracownik szkoły,

  • dotyczących czynów karalnych lub sytuacji świadczących o demoralizacji.


Korzyści z mediacji w szkole

Krótkoterminowe:

  • rozwiązanie konkretnego sporu,

  • możliwość utrzymania poprawnych relacji mimo różnic zdań.

Długofalowe:

  • kształtowanie odpowiedzialności za własne działania i decyzje,

  • pokazanie alternatywy dla rozstrzygania sporów siłą lub autorytetem,

  • rozwijanie umiejętności współpracy, kreatywnego myślenia, samokontroli i rozwiązywania problemów,

  • wspieranie profilaktyki zachowań ryzykownych,

  • wychowanie w duchu sprawiedliwości naprawczej.


Dokumentacja mediacji

Za przechowywanie dokumentacji (protokołów, zgód na udział w mediacjach) odpowiada mediator szkolny lub opiekun mediatorów rówieśniczych. Dokumenty muszą być zabezpieczone w taki sposób, aby zagwarantować poufność mediacji i ochronę danych osobowych uczniów.


Etapy mediacji

  1. Zgłoszenie konfliktu nauczycielowi lub mediatorowi rówieśniczemu.

  2. Przygotowanie – ustalenie terminu, miejsca oraz sprawdzenie, czy dana sprawa nadaje się do mediacji.

  3. Spotkanie wstępne – omówienie zasad, roli mediatora i celów; przedstawienie perspektyw stron; określenie punktów wspólnych i spornych.

  4. Sesja wspólna – przedstawienie stanowisk, poszukiwanie możliwych rozwiązań, tworzenie propozycji.

  5. Rozmowy indywidualne (tzw. mediacja wahadłowa) – stosowane w razie potrzeby przełamania impasu lub przekazania poufnych informacji.

  6. Wybór rozwiązania odpowiadającego obu stronom, z zastosowaniem zasady MAKRO (mierzalność, akceptacja stron, zgodność z prawem i zasadami współżycia społecznego, konkretność, realność i określony termin).

  7. Zawarcie ugody lub zakończenie mediacji bez porozumienia; sporządzenie i podpisanie protokołu oraz – jeśli strony doszły do ugody – dokumentu porozumienia.

Mediatorzy w szkole i w przedszkolu:

Lidia Chwalisz

Agata Dybek

Magdalena Dziamska

Szymon Jankowiak

Anna Pilz 

Kamilla Wieczorek- opiekun Szkolnego Klubu Mediacji Rówieśniczej

Monika Ziętarska- opiekun Szkolnego Klubu Mediacji Rówieśniczej