
Trening uwagi EEG-Biofeedback
Metoda EEG Biofeedback to nowoczesna i skuteczna metoda terapeutyczna zwiększająca skuteczność funkcjonowania ludzkiego mózgu, który podczas swojej aktywności wytwarza różne zakresy fal elektromagnetycznych, charakterystycznych dla różnych rodzajów tej aktywności- np. fale alfa w stanie relaksu w odprężenia, fale beta w stanie wytężonego wysiłku umysłowego, fale delta w stanie głębokiego, regenerującego snu. Niewielki sensor umieszczony na głowie ucznia rejestruje informacje o funkcjonowaniu mózgu i przesyła je do komputera. Są one w czytelny sposób wyświetlane na ekranie monitora. Dzięki temu można obserwować pracę własnego mózgu oraz świadomie na nią wpływać. Krótko mówiąc, uczeń otrzymuje na bieżąco informację zwrotną (-feedback) o pracy swoich półkul mózgowych (EEG-bio). Trening eeg-biofeedback, mimo że wymaga stałej koncentracji, jest przyjemny i naprawdę odprężający.
W praktyce wygląda to następująco:
Elektrody (1) są podłączane w różnych punktach na skórze czaszki i uszach zbierają dane o występowaniu poszczególnych pasm fal a oprogramowanie zamienia te informacje w zrozumiały dla pacjenta obraz. Następnie jest on przekazywany do urządzenia EEG DigiTrack (2.), które wzmacnia zapis fal i przetwarza je na potrzeby komputera (3.). Oprogramowanie komputerowe pozwala terapeucie na wprowadzenie modyfikacji parametrów, a przez to dostosowanie terapii dla potrzeb i możliwości konkretnej osoby. Po uwzględnieniu tych zmian komputer wyświetla sygnał EEG w postaci gry komputerowej na monitorze (4). Uczeń ma tak sterować aktywnością swojego mózgu (bez użycia klawiatury) tak, aby np. widziany na ekranie samochód wyścigowy przyśpieszył- do wyboru jest aż 57 plansz Taki trening mózgu pozwala osiągnąć synchronizację obu półkul i zwiększyć możliwości koncentracji uwagi.
Dla kogo taki trening?
- dzieci z zaburzeniami koncentracji, ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej),dysleksją i zaburzeniami pamięci;
- dzieci z autyzmem i porażeniem mózgowym;
- dzieci jak i u osób, które pragną rozwinąć swoje możliwości intelektualne;
- osób starszych, u których wiek zostawił już swoje ślady;
- osób z objawami depresji, anoreksji i bulimii;
- osób po urazach i zabiegach operacyjnych na mózgu;
- dzieciom i młodzieży w trudnym procesie edukacji;
- poprawę koncentracji i funkcji poznawczych;
- wyciszenie i zwiększone możliwości radzenia sobie ze stresem;
- poprawę nastroju i samooceny;
- lepszą organizację i sprawniejsze podejmowanie decyzji;
- szybsze podejmowanie decyzji, redukcja błędów, skrócenie czasu reakcji;
- polepszenie pamięci, przyspieszenie nauczania;
- polepszenie samoświadomości i samokotroli;
- podwyższenie prawidłowego przebiegu przewodnictwa nerwowego (tworzenie nowych połączeń między synaptycznych);
- rozwój inteligencji emocjonalnej.